آخرین تحولات لبنان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سامانه خودنویس واسطه‌گری در بخش مسکن را کنار زده و دلالی را از بین خواهد برد و سبب کاهش هزینه مردم در زمینه عقد قرارداد اجاره مسکن خواهد شد.

سامانه خودنویس به واسطه‌گری و دلالی در حوزه مسکن پایان می دهد

فتح الله توسلی در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به مزیت‌های سامانه خودنویس و کاهش هزینه‌های عقد قرارداد برای مردم طی ۵ ماه گذشته و همچنین ضرورت تقویت این سامانه در دولت چهاردهم اظهار کرد: ما متاسفانه در حوزه مسکن چندین چالش اساسی داریم.

وی با اشاره به چالش عدم ساخت مسکن در کشور تاکید کرد: در واقع باید به تعداد مناسب و مورد نیاز، مسکن در کشور ساخته شود. همچنین بر مبنای تکالیفی که بر عهده دولت گذاشته شده، باید سالیانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود که متاسفانه محقق نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه کمتر از یک میلیون مسکن در طول ۳ سال ساخته شده است، ادامه داد: البته این مسئله دلایل مختلف خود را دارد که در این بحث نمی‌گنجد.

وی با اشاره به چالش مدیریت مسکن موجود در داخل کشور اظهار کرد: به واقع ما باید بدانیم، مساکنی که در اختیار داریم را چگونه مدیریت کنیم. در این بخش هم چندین موضوع حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان اینکه برخی به مسکن نیاز داشته و به عنوان سرپناه از آن استفاده می‌کنند، ادامه داد: به واقع همین فرد که در مسکن خود اسکان دارد ، وقتی قصد دارد مسکن خود را به فروش برساند،باید بداند مسکن خود را در چه چهارچوبی به فروش برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اتفاقات چند وقت گذشته در حوزه مسکن نشان داد برخی از بنگاه‌ها متأسفانه فساد ایجاد کردند و خانه‌ای را به عنوان مثال به دو الی چهار نفر فروختند و مردم در پی این مشکلات، متاسفانه پرونده‌های زیادی را در دادسراها باز کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به واقع باید نظارت درستی در این بخش صورت گیرد تا این قبیل مشکلات رخ ندهد. یکی از دلایل ایجاد این قبیل مشکلات این است که ما یک بانک اطلاعاتی قوی و قدرتمند در این بخش نداریم تا معامله بین افراد به درستی صورت گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به واقع ما باید بدانیم که یک ساختمان یک شناسنامه داشته و باید مشخص شود که یک ساختمان چند بار به فروش رسیده است. در این بخش ممکن است شهرداری و یا اداره مسکن و شهرسازی اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد و سازمان ثبت املاک و اسناد کشور هم یک سری اطلاعات ثبتی را منعکس کند، اما این موارد در یک بخش تجمیع نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سامانه‌ای همچون سامانه خودنویس که ایجاد شده، بتواند این قبیل اطلاعات را به هم لینک و ارتباط دهد و این داده‌ها را تجمیع کند. حتما مشکلات در این بخش برطرف خواهد شد و بسیاری از موارد منطبق می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سامانه خودنویس واسطه‌گری در بخش مسکن را کنار زده و دلالی را از بین خواهد برد و سبب کاهش هزینه مردم در زمینه عقد قرارداد اجاره مسکن خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان اینکه بهره‌گیری از سامانه خودنویس می‌تواند مفاسد و هزینه‌های مردم در حوزه مسکن را کاهش دهد، ادامه داد: قطعاً این مسئله در حوزه عقد قرارداد برای اجاره هم می‌تواند نقش موثری داشته باشد. بنابراین اگر اطلاعات موجر و مستاجر در سامانه ای منعکس شود،می‌توان امیدوار به حل مشکلات در این بخش بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین بهره‌گیری از سامانه خودنویس می‌تواند به تصمیم‌سازان در حوزه مسکن نیز کمک کند. از این رو این قبیل سامانه ها می‌تواند در برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته از سوی مسئولین موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.